Menghakis stigma rawat pesakit AIDS

23 May 2011

Berita Minggu 22 May 2011

Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim

rashiqah@bharian.com.my

2011/05/22

Golongan agama perlu bantu perangi dadah, seks bebas

“JIKA saya lemah semangat dan terlalu sedih mendengar cacian orang, sudah lama sayamati. Tetapi rasa sedih itu hadir seketika saja kerana saya tahu, saya harus reda denganketentuan Ilahi,” kata Jamaliah Sulaiman, ketika ditemui pada sambutan Hari MemperingatiAIDS Sedunia, baru-baru ini.

Jamaliah pernah mengecapi kebahagiaan seperti insan lain, namun segala-galanya musnahapabila dia disahkan HIV positif selepas kematian suaminya yang juga menjadi punca diamenghidap penyakit itu.
Bagaimanapun, peristiwa hitam itu tidak sedikit pun mematahkan keazamannya meneruskanhidup bahkan pengalaman itu dijadikan pengajaran untuknya memulakan kehidupan baruselepas bergelar pesakit HIV.

“Akibat terlalu akur dan taat kepada suami, saya tidak peka dengan perubahan berlakuterhadap suami hinggalah mengetahui perkara sebenar. Namun, saya tidak pernahmenyalahkan suami, malahan apa yang berlaku benar-benar membuka mata saya sebagaiwanita.

“Selepas semua yang berlaku, saya sedar bahawa setiap anggota masyarakat harus pekadalam usaha mengembalikan penghidap HIV/AIDS ke jalan yang benar. Kini, sayaberkhidmat di Yayasan PT iaitu pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang memperoleh danaKementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta Kementerian Kesihatanyang berfungsi membantu golongan penagih dadah, pelacur, mak nyah, pengemis serta anak-anak terbiar dan penghidap HIV positif yang tertumpu di kawasan Chow Kit,” katanya.

Jamaliah berkata, sepanjang tempoh perkhidmatannya di Yayasan PT, dia mendapati wanitasering menjadi mangsa lelaki, manakala sebahagian penghidap HIV/AIDS berasal darikelompok yang tiada kesedaran agama.

“Justeru, saya mencadangkan agar pendekatan agama digunakan dalam usahamengembalikan penghidap HIV/AIDS ke pangkuan masyarakat,” katanya.

Perkara sama turut disuarakan hadirin acara Hari Memperingati AIDS Sedunia anjuranYayasan PT yang rata-rata menganggap pendekatan agama sebagai kaedah terbaik mengatasimasalah itu.

Pengerusi Yayasan PT, Hisham Hussien, berkata pendekatan kembali kepada peganganagama cara terbaik dalam mengatasi masalah itu kerana ia bukan sekadar masalah kesihatansemata-mata.

“Walaupun kes baru yang positif HIV berkurangan berbanding lima tahun lalu, peningkatankes baru membabitkan hubungan seksual antara lelaki dan wanita, selain lelaki dan lelakisemakin membimbangkan kerana membabitkan golongan isteri dan kanak-kanak,” katanya.

Bagi mencapai usaha itu, kempen Hari Memperingati AIDS Sedunia mula menerapkanelemen keagamaan.

Kempen yang diadakan di Pusat Bantuan Khidmat Sosial Yayasan PT, Jalan Tuanku AbdulRahman, itu turut mendapat sokongan 10 peserta program realiti Imam Muda, musim kedua.

Mereka tampil dalam slot keagamaan mempersembahkan nasyid dan membaca surah Yasinselepas solat berjemaah bersama komuniti Islam yang hadir pada malam itu.

No comments:

Post a Comment